Südbahnhof – wir vergessen nicht

Viedenská železničná stanica, na ktorú sme húfne prichádzali po páde železnej opony hľadajúc pretrhnuté spojenie so Západnou Európou už nestojí. Doprava je dynamickým a meniacim sa odvetvím v živote mesta a ako to už chodí, nová technológia nahradí starú, trasy sa menia a zefektívňujú. Südbahnhof zmizol z povrchu zemského, ale v mysliach a srdciach niektorých cestujúcich ostanú chvíle čakania na električku D, čakania na ďalší vlak kvôli pomalej jazde električky D, potraviny, kam sa chodilo, keď bolo všetko ostatné zavreté, žmurkajúce oči media artu, holuby aj predajcovia novín.

Pozrime sa na železničnú históriu miesta, ktoré z dlhodobo dopravnej funkcie ustúpilo obchodu. Prvá železničná stanica v tejto oblasti niesla meno Gloggnitzer Bahnhof (bol to štart tzv. južnej železnice, stanica bola otvorená v roku 1841). Na tomto území stáli v tesnej blízkosti dve symetrické staničné budovy využívajúce spoločné depo. Architektom bol Matthias Schönerer, stanica bola postavená v neoklasicistickom štýle:

1841

Industrializácia viedla k dramatickému zvýšeniu podielu železničnej dopravy na transporte produktov a surovín. Pôvodná stanica bola prestavaná v rokoch 1867 až 1870.

1870

Stanica, korá už niesla meno Wien Südbahnhof bola postavená v rámci stavebného boomu v rokoch 1859-1873 ako reprezentatívna konečná stanica. Architektom bol Wilhelm von Flattich from Württemberg. Stavebné práce skončili v roku 1874.

1874

t-hbf-2-ansicht

HMW_224658

Pokladne, okolo r. 1900

Výstavba tretej budovy Südbahnhof, ako sme ju poznali na prelome 20. a 21. storočia začala v roku 1956. Približne v tom čase prebehla aj elektrifikácia trate medzi Viedňou a Gloggnitzom. Počas prestavby bola stanica rozšírená smerom k  záhrade Schweizergarten, začiatok trate sa nachádzal približne v miestach dnešného Südtiroler Platz.

2009

V roku 2003 podpísala vláda, mesto Viedeň a železničná spoločnosť ÖBB zmluvu o výstavbe novej viedenskej stanice. V roku 2004 boli vyzvané architektonické tímy na súťaž na návrhy na nový územný plán “Viedeň juh”. Nová stanica vošla do prevádzky 9. decembra 2012.

Stará stanica zdieľala niekoľko spoločných charakteristík s “našou” Hlavnou. Technické parametre pre dopravu nevyhovujúce súčasným potrebám mesta, negatívne vnímanie prostredia cestujúcou verejnosťou, zastaralý stav interiéru, opotrebovanosť. Zbúrať a vedľa postaviť je príkladom istého typu riešenia. Riešenia, ktoré radikálne namaľuje hrubú čiaru za minulosťou a posunie sa do budúcnosti. V prípade Südbahnhofu to už bola v podstate štvrtá radikálna kompletná prestavba. Riešenie, ktoré si vyžadovalo spojiť sily a možnosti najlepších odborníkov a súčinnosť dotknutých organizácií.

Staničná budova má byť v prvom rade funkčná a potom príde na rad nostalgia a železničná metaforická romantika. Stanica počas svojich posledných dní objektívom Romana Bönscha:

05-suedbahnhof-boensch-p042-800px-730x264

10-suedbahnhof-boensch-p084-800px-730x264

Wien Südbahnhof Bestand und Abbruch 2007-2011 bei SpringerWienN

A táto lokalita dnes s úplne inou funkciou:

maxresdefault

zdroje:

http://hauptbahnhofcity.wien/en/information/geschichte/

https://www.architektur-aktuell.at/news/wien-suedbahnhof-bestand-und-abbruch-2007-2010-fotoserie-von-roman-boensch

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s