Krížom krážom

Krížom krážom nie je len smer, kam sa môžete vydať z Hlavnej stanice, ale aj:

Krížom Krážom: Prvý slovenský film vyšívaný tupou ihlou

Výstava k filmu, ktorý prepája obrusy starých materí so svetom videohier

Po dvoch nezáväzných vyšívacích workshopoch na stanici prichádza aj “vážny projekt”! V galérii Artotéka sa 1. februára 2018 o 18:00 uskutoční otvorenie výstavy Krížom Krážom: Work in Progress, zachytávajúcej vznik rovnomenného vyšívaného animovaného filmu. Výstava potrvá do 28. februára a bude obsahovať dva sprievodné workshopy, kde sa záujemcovia budú môcť sami do projektu zapojiť.

Hlavnými hrdinami animovaného filmu Krížom Krážom sú ručne vyšívané lesné zvieratká, ktoré prežívajú city podobné tým našim: lásku, nenávisť, pýchu aj žiarlivosť. Bájkový príbeh sa odohráva na ploche kanavy, kde vyrastá les, v ňom žije kozľa, ktoré spolu s ostatnými zvieracími hrdinami zažíva rôzne dobrodružstvá. Film vzniká pre deti a deti v nás, ktoré veria, že dobro nakoniec vždy vyhrá nad zlom. Jednotlivé príbehy sú voľne inšpirované ľudovou slovesnosťou.

Autori oživujú tradičnú krížikovú výšivku, zároveň sa však snažia neostať iba v rovine folklóru. V animácii pracujú aj s modernými prvkami, kombinujú obrusové vzory starých mám s pixelovou grafikou a poetikou starých videohier. Návštevníci si na výstave môžu prezrieť ukážky storyboardov, výtvarných návrhov, vizuálov krížikovej či hladkovanej výšivky a tiež sekvencií vznikajúcej animácie. Tiež uvidia krátke ukážky a animačné gagy z pripravovaného filmu.

Workshopy, na ktorých si záujemcovia vyskúšajú, ako vzniká ručne vyšívaná animácia, sa uskutočnia v stredu 7.2. a nedeľu 18.2. 2018 v časoch od 15:00 do 19:00 hod. Z kapacitných dôvodov je potrebné sa na workshopy vopred registrovať prostredníctvom webstránky krizomrazomfilm.sk. Svoje vyšité diela si účastníci budú môcť nielen doma zarámovať, ale s pomocou šikovných lektorov im tiež vdýchnu virtuálny život.

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Réžia, námet, výtvarné spracovanie: Nina Rybárová

Art direction, grafický dizajn, animácia: Tomáš Rybár

Scenár: Barbora Németh

Hudba: Branislav Laho

Kurátorka výstavy, PR: Zuzana Duchová

#krizomkrazom

www.krizomkrazomfilm.sk

https://www.facebook.com/KrizomKrazomFilm/

https://www.instagram.com/krizomkrazom/

Kurátorský text:

Umenie práce s textilom patrí k najstarším médiám a prejavom hmotnej kultúry. Textil poskytuje širokú škálu možností upotrebenia – od voľného umenia, dizajnu, po vyslovene úžitkové umenie s podstatným prvkom remesla. Prvá vrstva výstavy – to je tradičná textilná výšivka krížikovým stehom. Dôležitý je však posun tohto kontextu a spôsob jej interpretácie formou stop motion animácie, ktorej procesy výroby ďalej pokračuje za použitia médií “nových”. Ručná výšivka vymizla v priebehu 20. storočia z moderných slovenských domácností a dlho ostala najmä nostalgicky mentálne spojená s dekoráciou. Zažíva však nový boom, ako v súčasnom dizajne, popkultúre tak i vo voľnom umení.

Tak ako sa definícia typickej tradičnej slovenskej výšivky líši od regiónu k regiónu, prináša aj jej súčasná interpretácia a “znovuoživenie” najrôznejšie polohy. Autori pripravovaného animovaného filmu Krížom krážom zvolili cestu vzájomnej inšpirácie a stretu dvoch kontrastných svetov – tradičnej dekoratívnej výšivky a estetiky animovaných videohier. Vo výslednom diele, ktorým je pripravovaný krátky film, ale aj pri pozorovaní procesu tvorby, ktorým je táto výstava, dochádza k vyváženému a harmonickému kontaktu a preplietaniu formy s obsahom sviežim, hravým a súčasným spôsobom. Film je nehmotná optická ilúzia, kde výslednej podobe v tomto prípade predchádza veľké množstvo rukodielnej práce. Pozývame návštevníkov, aby sa stali jej svedkami!

Ako sa píše v stále aktuálnom citáte z časopisu Sloboda z roku 1921 v článku Výšivkárstvo: “Nejedná sa tu len o umenie, vidíme v tom i krásne poučenie o ľudskej vytrvalosti, presvedčujúci dôkaz o morálnych zásluhách malých národov. Prvou zberateľkou a pozorovateľkou ľudového umenia výšivkárskeho u nás bola Božena Nemcová. Pobádala tiež ľudí, aby neodkladali svoj kroj, ktorý bol tak svojrázny.”

Na tento odkaz by sme radi nadviazali a (nielen) tupou ihlou podpichli návštevníkov výstavy: neodkladajme a nezavrhujme výšivku!

Dôležitou charakteristikou každého umeleckého diela je rozhodne kontext. Doba a okolnosti jeho vzniku, jeho vnímanie a moment priamej konfrontácie s divákom a proces dešifrovania symbolov umeleckého jazyka, ktorý nepracuje primárne so slovami. Pokiaľ je posolstvo príliš zjavné, prípadne vo vizuálnom diele úplne absentuje, jedná sa o gýč. Pokiaľ je príliš prekomplikované a zašifrované, ostane “mimo dobu” a mimo možnosť onoho magického kontaktu s divákom, v ktorom nastane umelecký zážitok. Tvorcovia projektu Krížom krážom navrstvili textilno-mediálne kontexty s tou pravou mierou symbolickej zrozumiteľnosti.

S výšivkou sa stretávame už od samotných počiatkov prítomnosti textilného odevu. Know-how sa najprv dedilo ústnym podaním a priamym napodobovaním. Najstaršia zachovaná tlačená kniha vyšívaných vzorov a teda možnosť neosobného masového šírenia kultúrnych obsahov, pochádza z roku 1524. Vyšívalo sa na textil, aký bol v danom momente k dispozícii, každé kvalitné plátno bolo vzácnosťou. Prvá textília určená špeciálne na krížikovú výšivku pochádza z roku 1890. Nemecká spoločnosť Zweigart nazvala svoj produkt Aida. Ide o rovnomerne tkané vlákna vytvárajúce malé štvorčeky, ktoré umožňujú jednoduché umiestňovanie pravidelných stehov. V našom jazykovom priestore sa zaužívali pojmy panama a kanava.

Už v dávnejšej histórii umeleckého remesla však existujú príklady výšivky, ako vyslovene umeleckého média na rozprávanie veľkých príbehov. Jednou z najznámejších je takzvaná Tapiséria z Bayeux. Ide o 52 cm širokú a 68,38 m dlhú vyšívanú tkaninu, ktorá zobrazuje udalosti vedúce k normanskej invázii do Anglicka v roku 1066, a tiež samotnú inváziu. Dielo sa síce označuje ako tapiséria, ide však o výšivku. Tapisérie sú totiž tkané. Táto výšivka obsahuje tiež nápisy v latinčine a často je vnímaná ako “dobový komix”.  

Tapiséria z Bayeux má aj svoju animovanú verziu. Technologický prístup k tvorbe audiovizuálneho diela ide k cieľu úplne inou cestou, ako Krížom krážom. Animovanú verziu príbehu vytvoril v r. 2009 David Newton a o zvuk sa postaral Marc Sylvan. Historický statický obraz je digitálne rozpohybovaný a doplnený o hudbu a ruchy. Vo výsledku ide však o veľmi podobnú filozofiu: namiešanie starého a nového na dosiahnutie úplne novej roviny prekrytia prináša úplne nové umelecké dielo, ktoré už nie je Tapisériou z Bayeux. Nie je ani animáciou, vyrastajúcou na zelenej lúke bezodnej imaginácie. Je posunom a inšpiráciou vychádzajúcou z konkrétnej tradície.  

Animovaný playlist: https://www.youtube.com/playlist?list=PL3Y_bfJo9L5dJae_GVg2UPOfa0iCUfG0f

KrizomKrazomPlagat  

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s